Co spojuje Českou republiku, Chaplina a kazašské Almaty?
Když projíždíte kazašským venkovem, máte pocit, že jste se vrátili v čase o pěkných pár desítek let zpátky. Míjíte pastevce koňů, které tu pod vysokými horami okusují nekonečné lány trávy. Na rozbitých křivolakých uličkách v malých vesnicíc potkáváte víc zvířat než aut.
Srdeční lidé ve starých šatech si tu každého turistu měří pohledem. Jenže ve chvíli, kdy se ocitnete v Almaty, je všechno jinak. Jako byste se mávnutím kouzelného proutku ocitli v evropské metropoli. Několikaproudé silnice jsou plné aut, bary a restaurace jsou plné lidí v dobře padnoucích oblecích a nad městem vidíte (kromě vrcholků čtyřtisícových hor) také pořádnou spoustu jeřábů, jež tohle město za pochodu mění.
Samozřejmě, obyvatelé Almaty jsou dodnes trochu smutní, že jim dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev odebral statut hlavního města, a udělal metropoli z pouštní Astany, kde na zelené louce vyrostlo hypermoderní, ale vlastně také trochu vyprázdněné město, jemuž chybí po léta budovaná přirozená infrastruktura a kultura. Oproti tomu, ve dvoumilionové Almatě se kultuře daří. Tedy, samozřejmě, pokud ji stejně jako na celém světě nebere útokem pandemie koronaviru.
Nicméně v prosinci roku 2018 se tu otevřelo supermoderní multikino – s ikonickou buřinkou ve znaku a názvem Chaplin Cinemas. Na rozloze okolo 3 800 metrů čtverečních tu vyrostla knihovna, kavárna, a především osm velkých kinosálů, z nichž některé jsou vybaveny RealD 3D či 4K technologiemi. Ale plná technologií je i samotná budova, o což se postarala česká společnost ELKO EP.
Kempinski, multiplex, luxusní restaurace
„K realizaci jsme se dostali přes dobré reference z luxusního hotelu Kempinski Hotelu Grand Asia, kde jsme v roce 2017 pomáhali regulovat osvětlení na recepci, chodbách, ale také ve společenských a konferenčních místnostech. Dodali jsme tam spínací prvky a stmívače tak, aby byla intenzita světla vždy příjemná pro lidi, kteří se v areálu pohybují. Mozkem centrálního hotelového řešení pak bylo několik centrálních jednotek CU3-02M, které umožňují jednoduché ovládání. Právě tato zkušenost nám umožnila realizovat osvětlení a řízení také v rámci multiplexu Chaplin Cinemas,“ říká Jiří Konečný, majitel společnosti ELKO EP.
A úspěšná kazašská mise holešovské společnosti pokračuje i v letošním roce. V letošním roce se tu ELKO EP Export podílel na renovaci luxusní restaurace Triumph Hall v centru Almaty, kde řídí osvětlení ve velkém sále i předsálí.
„Instalovali jsme tu naše prvky, které řídí osvětlení či stmívání, a zároveň umožňují nastavovat automatické scény. Starali jsme se také o designový vzhled rámečků, protože celá restaurace je mimořádně luxusní a má dobovou atmosféru, kterou by nemělo nic rušit,“ doplňuje Jiří Konečný.
Pro majitele a zakladatele společnosti, která má dnes 13 poboček v nejrůznějších částech světa, je oblast střední Asie velkým lákadlem směrem do budoucna. „Obvykle působíme na trzích, kde je velký developerský boom nebo potenciál. Takto jsme v minulých letech pronikli do oblasti Blízkého východu, Saúdské Arábie, ale také do Indie či Vietnamu. Dnes už je tam poměrně velká konkurence a nám vždy pomáhá to, že se můžeme odkázat na zrealizované projekty, případně vzít do nich potenciální zákazníky. Nyní se nám něco podobného daří i v Kazachstánu, protože když zmíníte Chaplin Cinemas, hotel Kempinski nebo restauraci Triumph Hall, každý dobře ví, o co se jedná. A celý trh tu půjde v příštích letech hodně nahoru,“ uzavírá Jiří Konečný.
Což sice asi nebude hned tak platit ve venkovských oblastech této mimořádně rozlehlé stepní země, ale pro Almaty to platí už dnes.